Logopedie en stottertherapie

 

Waarvoor kan je bij Het Lettervlot terecht?

Het Lettervlot is een praktijk waar je terecht kan voor volgende zaken:

- articulatie of spreekproblemen bij kinderen/jongeren/volwassenen.

- taalproblemen bij kinderen/jongeren/volwassenen.      

- stotteren bij kinderen/jongeren/volwassenen.

- rekenproblemen bij kinderen/jongeren (dyscalculie).

- spellingsproblemen bij kinderen/jongeren (dysorthografie).

- leesproblemen bij kinderen/jongeren (dyslexie).

- leren typen voor kinderen/jongeren (met de methode typ10).

 

Articulatie

Taal

Stotteren

Rekenen/spellen/

lezen

Typ10


Articulatie


Wanneer kinderen/jongeren/volwassenen bepaalde klanken nog niet goed kunnen uitspreken, wordt er soms beroep gedaan op een logopedist. Denk hierbij aan moeite met de r, s, t, ... 

In de therapie bij kinderen wordt zoveel mogelijk op een speelse manier gewerkt. 

Het is daarnaast steeds de bedoeling om thuis zoveel mogelijk te oefenen. Zo zal er veel sneller succes geboekt worden. 



Taal


Kinderen

Bij kinderen verloopt de taalontwikkeling volgens bepaalde stappen. Soms verloopt deze ontwikkeling trager of is er een ander probleem. Het is dan aangeraden om raad te vragen bij een logopedist. 

Jongeren/volwassenen

Je kan bij Het Lettervlot ook terecht als je moeite hebt met het aanleren van Nederlands als tweede taal. 


Stotteren


Bij stotteren is er een probleem met de vloeiendheid van spreken. Dit kan zich uiten in herhalingen (pa pa pannenkoek), verlengingen (vvvvvis) en blokkeringen (*papa). Wanneer stotteren ernstiger wordt, treden er vaak ook bijkomende problemen op (negatieve gedachten en gevoelens, bijbewegingen,...). Stotteren begint meestal tussen de leeftijd van 2 en 7 jaar. Om verdere evolutie te vermijden, is het aangewezen om snel in te grijpen.

Bij Het Lettervlot wordt gewerkt met de sociaal-emotionele gedragstherapie. Hierbij wordt er vooral gewerkt op het begrijpen en aanvaarden van stotteren. Daarnaast worden ook de gevoelens en gedachten aangepakt. Bij jonge kinderen verloopt dit heel speels, terwijl het bij oudere kinderen en volwassenen concreter gebeurt (o.a. rollenspel, gesprekken, informatie over stotteren,...).


Rekenen/spellen/lezen


Kinderen/jongeren die veel moeite hebben met rekenen, spellen of lezen hebben recht op logopedische begeleiding. 

Er wordt steeds gekeken naar de mogelijkheden van het kind/de jongere. Samen oefenen we de moeilijke onderwerpen in.

Wanneer een kind/jongere het moeilijk blijft hebben wordt soms de diagnose dyscalculie, dysorthografie en/of dyslexie gesteld.


Typ10


Typ10 is een leuke methode om kinderen blind te leren typen

  • 10 lessen
  • voor élk kind vanaf 9 jaar (4e leerjaar)
  • speels leren typen zonder tijdsdruk
  • kleine groepjes met persoonlijke begeleiding
  • ook geschikt voor kinderen met leer- en ontwikkelingsproblemen (autisme, dyslexie,...)
  • slaagpercentage = 92%

Tel.: 04 97 15 45 70
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin